الأحلام التي لم تنسىٰ ولن تنسىٰ

 هحكي لكم قصتي مع الأحلام التي لم تنسىٰ


شهر 11

سنة2010

سنة الحروب والثورة والانقلابات. 

بعد ولادة أختي بشهرين


حلمت إن أختي وقعت من البلكونة وهي لسه نونو صغننة، والمفجأة إن أنا اللي برميها

لكن أنا بحبها جدا ومقدرش أستغني عن خيالها.

وقتها في الحلم ماتت، وأمي وقتها مكنتش جمبي ومكنتش موجودة بالحلم.استيقظت علىٰ وجود أختي جمبي وأنا بعيط 

قولت لماما نغم(اسم أختي) ماتت قالت هي جمبك اهي قولت لها لا هي ماتت وفعلا كنت وخداها في حضني أصلا بس مش مستوعبة إنها ماتت في الحلم 

لكن الحمدلله على كدا.



بعدها ب 5 شهور أيام الانقلابات الكبيرة وكدا. 

نمت وبرضك حلمت إن أختي بتموت بس موت غريبة أوي.


ولما ماتت كنت بحطها في الغسالة عشان تاخد نفسها ومش عارفة تاخد نفسها نهائيًا. 

فأخذتها وحطيتها في البانيوا وحطيت مياه عليها عشان تاخد نفسها ولكن ماتت مني

أخذتها ونمت معاها ع السرير وانا ببكي، كأنها إشارة إن أختي هتموت أو هتختنق أو هيحصل لها شيء قريب. 

فماما صحتني علي عياط برضك.



في شهر 5

سنة 2011


اليوم المشؤوم 


الساعة الواحدة مساءً


اختنقت أختي بجد وكان وقتها أيام شتاء جامد وكانت فعلا بتموت، أو ممكن نقول هي خلاص تكة وتموت


كل الشهور هذه وبابا كان مسافر أصلا مش في مصر. 


نزلت ماما لابن عمي في الشقة التي أسفل وأخدته بسرعة وعلى بيت الدكتور واتصل بالاسعاف وجهاز تنفس وانعاش واسعافات أولية.

أنا كنت نايمة وقتها وكنت بحلم بموت أختي تالت مرة بس المرة دي بقيت اصوت في الحلم، بس في الحلم عاشت. 

استيقظت الصبح على خبر أن اختي نغم كانت بتموت وربنا سترها وعاشت وانكتب لها عمر جديد. 

في سنةً ما، ويومًا ما 

لا أذكر بالظبط

اليوم الثاني المشؤوم


حلمت ب إن أختى بتموت برضك.وبالفعل في اليوم التالي، وقعت أختي من فوق سور على حديدة في الأرض أدىٰ ذلك لحصول مشاكل في الدماغ. 

بس الحمدلله طلع انها عندها شرخ في عظام الدماغ ومحصلهاش حاجة.


وكفىٰ بذلك..


"الإستهوان بالأحلام يؤدي إلي دمار"

........................................

وسام رجب زيدان

الكاتب الرمادي

إن لم ترى نفسك في عيون الآخرين فأعلم أنك لم ترى نفسك مطلقًا وأن عقلك يخدعك عن ما تعرفه عنك لا محالة.. فلم نخلق لنرى ما بداخلنا بل لننظر داخل الآخرين..

1 تعليقات

أحدث أقدم