المرأة ما بين الحرية والمهلبية

 


في البداية حابب أقول إن الكلام اللي جي دا إتعمل عليه جدل ووجع دماغ من واحدة فيمنست من التراز العجيب.. فلو إنتِ منهم، يا تقرأي من الآخر يبلاش قراءة من الأول، وآه البوست طويل حبتين..

كنت دايمًا بفكر لي الهجوم على الديانات وحملات الإلحاد إنتشرت في الأوان الأخيرة تزامنًا معاها الفيمنست (النسوية)، ودايمًا لما كنت ببص على التيار بتاعهم لقيتهم مشتركين نقط أساسية كتير ولو مش ظاهره... عموما دا مش موضوعنا أنا جي أدردش معك شوية عن نقطة بسيطة كدا اللي هي ليه لازم يكون فيه فيمنست من عين تانية...

قبل ما أقول لي لازم يكون فيه فيمنست حملات (التوعية) اللي من النوع دا للبنات، لازم نسأل لي مفيش طيار مشابه للشباب.. حملات توعية أو تضييع بنفس الشكل دا، طبعًا هتقولي هيطالبوا بحقوقهم في أي ...الخ، لو هتقول كدا فأنت مفهمتش السؤال ومفهمتش رسالة الفيمنست من أولها فتابع معي.

موضوع الفيمنست دا لما تبصله هتلاقيه على علاقة عكسية تمامًا مع الدين فيه دين يبقى مفيش فيمنست، فيه فيمنست يبقى مفيش دين.. قبل بس ما تصيح، الموضوع ملوش علاقة بحقوق المرأة دلوقت.. حقوق المرأة دا القشرة أو الغطاء لمصطلح الفيمنست.. لإن بنطالب بحقي الشرعي دلوقت وبعدين بطالب بحقي الغير شرعي، فاهم حاجة؟ تعالى نكمل طبعًا المعادلة بتتحقق كلما كنتي نسوية بشكل أكبر.. ويبقى السؤال متوج بعلامة أستفهام كبيرة؟ ما المخزى من أنت تكون الأنثى بلا دين، ركز الأنثى وليس الذكر.. الإجابة شيئًا ما بسيطة جدًا.

الشباب نوعين: نوع بيجري ورا البنات بشكل مستميت ودا بنسميه سيمب واللي معناها عبد للأنثى بالمعنى الشبه حرفي. ونوع عادي، وفيه نوع تالت بيكون طفرة (مش قصدي مثلي...الخ) قصدي بيكون ثقافته وفلسفته من حياته وعلمه بشكل مستقل ودا قليل. أي علاقة الشباب بالموضوع دا؟ علاقة وثيقة جدًا (البنات هما أمهات المستقبل) وركز علشان الجملة دي صعبة شويتين فركزلي فيها

تعالى نجمع النقاط فيمنست يبقا مفيش دين بعيد عن باقي الخزعبلات... ولاد سيمب

عملنا فيمنست وغيرنا أفكارهم في الدين بالكامل، وخدنا معاهم طائفة من الولاد دا والفيمنست لسه صغيرة

كبرت الفيمنست واتجوزت وكبر الطائفتين من الشباب، طائفة بقت بلا دين بناء على السمببة...الخ وطائفة حافظت على أفكارها القديمة ونزلت الشغل وسابوا (البنات) يربوا ولادهم وبناتهم، طب البنات اللي هيربوا أصلًا بلا دين (فيمنست) يبقى النسل اللي هيطلع الجديد يدعم أفكار الفيمنست بشكل متطور.. والشباب اللي كبرو دا اللعب مش عليهم دول هيموتوا وهتموت ثقافتهم معاهم (نفس نظرية تزييف التاريخ) سقط الدين من الشعب دا... أنتهت

حتى ولو الفيمنست بيعارض بعض من كل (ودا دين يا تاخده كله يا تسيبه كله طبعا) بس ليكن مثلًا... الموضوع لسه خطر، تعالى أفكرك أن أول قصة جنسية نزلت كانت تحتوي على (قبلة تبادل اللعاب) ودا كان في المجتمع الغربي وصاحبها اتسجن، بينما دلوقت السينما عبارة عن فيلم جنسي الفرق انهم لابسين قطعة من هدومهم مش أكتر ولسه، نفس الوضع مع الفيمنست، مع أمهات المستقبل

ــــــــــــــــــــــــ

اللي فوق دا كان البوست، فجات الفيمنست وصاحت فقولت يمكن كتير من النقط مش واضحة فكتبت بوست تاني فيه رد على كل كلامها وتوضيح للكلام دا، هي آه لسه بتصيح بنفس الكلام مش بترد على ردي حتى، بس بيس يعني..

بداية البوست كانت بتقول: لا دا حوار سريع لأسئلة واحدة فيمنست رديت في بوست علشان الكومنت مكنش هيكفي.. طيب تعالى الأول نفهم الكلام اللي أنا قولته فوق وبعد كدا نشوف المهلبية اللي اتعملت تحت دي..

كلامي بسيط وواضح عن تيار النسوية والحركة من بداية المنشأ حتى الآن.. بعيد عن كتير من التفاصيل، النسوية كان بحاجة لها: (من لا دين لهم..) وهنا السؤال (لي؟) سؤال حلو مجاش في دماغك خالص، بس أي خدمة أنا جبتهولك ابسط يا عم، لعبت معك..

زمان قبل الحركة النسوية كان من ضمن اللافتات اللي عادي وطبيعي جدًا ممكن تشوفها في بعض الحدائق والأماكن الراقية "ممنوع دخول الحيوانات والنساء" نقف عند الجملة دي ونفهمها شويتين، يعني إي الكلام دا؟ يعني كان بيتم تح+قير المرأة لدرجة إنهم مبيعتبروهاش إنسان! فبالتالي حق على المرأة أن تنتفض وتطالب بحقوقها كإنسان، وكعامل مهم جدًا لإستمرارية الحياة. (نقطة) بس قبل ما نحط النقطة لازم نأكد على مكان وجود هذا الفكر وهذه اللافتات، بصينا على المكان خلاص! اكتشفنا إنه مجتمع لا ديني بالكامل.. نحط النقطة بجا.. اهيء اهيء نحط النقطة بجا.

لي بقا بنقول الكلام دا، علشان إحنا هنا في المجتمع الديني.. معناه اي برضو، معناه إن المرأة بتتعامل كمرأة كإنسان وعامل مهم جدًا لتكوين البشرية، وإن ليها حقوق عادي جدًا، بس مش مفتوحة بشكل مطلق، ونفس الوضع مع الولد حريته م مطلقه الإختلاف إن حقوق الولد أكتر.. فبالتالي نحنُ لسنا بحاجة للمطالبة بحقوق المرأة من كتاب خارج كتب الدين، لإنه اللي حطه حطه على حسب وتجربه وفلسفته الخاصه الملوثة بالكثير من الأشياء ومستسقاه من مجتمع غير سوي أصلًا، ووارد جدًا يكون لي هدف آخر خارج حقوقك، لكننا بحاجة لمطالبة بحقوق المرأة من داخل كتب الدين، لإن اللي خلقك هو اللي حطلك حقوقك، فهو عاوز 100% مصلحتك بدون أي أهداف أخرى لأنه ليس بحاجة للإهداف الأخرى..

وهنا وقفة صغننة قبل ما نكمل.. لي الولد حريته أكتر من البنت!

لإن ربنا خلق حاجة في الرجل بتكون طاغية على طبعة إسمها المروءة، زي ما المفروض يكون طاغي على الأنثى الحياء، والمجمتع بطبعة فيه حاجة مش سهل التعامل معاها شويتين.. بمعنى، هنا في مصر، لو الولد غلط مع بنت.. بيحصل إي؟

قبل ما تندفعي أنا هقولك، الدنيا بتقوم على الاتنين مبتقعدش، بس الولد بيشيل اللوم لوحده علشان كدا الزيطة بتكون عليه لوحده فبتكون قليلة، لدرجة إنك ممكن كمشاهد متحسهاش، طب البنت؟ لا دي بتشيل اللوم وأخوها بيشيل معاها وأبوها ونصف العيلة كذلك، وهنا نقطة، الخطأ بتاعه، هيشيله لوحده فالناس هتنساه بسرعه الخطأ بتاعك أسرة كاملة هتتحاسب عليه فالناس مش هتنساه بنفس السرعة، هيطول لأنه هيعمل صدى أكبر، الخطأ بتاعه ممكن يتعالج بإن الأب يرمي أبنه برا البيت ومحدش هيهتم.. (حدث بالفعل)

 علشان كدا كان لابد إن ربنا يحجب كتير من حريات المرأة، بسبب إمكانية حدوث الخطأ، الحرية قليلة فلما هتخطاه هيكون خطأ صغير لسه فيه كام حد تاني قدام علشان البس الكارثة الكبيرة اللي هتأثر على الأكل، فحد من الحدود علشان يخلي التأثير على شخص بدل من جماعة، لكن لو خدتي نفس منطلق الحرية الوقعة هتكون (بجيم.) مليش دعوة بوجهة نظرك إنتِ دا شيء يرجعلك وغلط فأنا مش مهتم.. أنا مش جي أنصحك أنا جي أقولك دا سيناريو الفيلم، وخلاص أتصور، عارضتي السيناريو أتفقتي معاه، نفس الأحداث هي اللي هتشوفيها، لإن دا الطبيعي.. (خلاص أتصور ودا وقت العرض)

لي بقا بنبص في كتاب الدين ومش كتاب الإنسان.. لإن صاحب كتاب الدين هو صاحب الكورة اللي احنا عايشين فيها أصلًا، فهو اللي حط القوانين، وهو اللي صانع النظام، فأي حركة خارج حدود النظام هيعمل خلل في الكورة نفسها، آه أحيانًا لما بنهكر اللعبة بنحصل على امتيازات كتيرة وسريعة بس لما تكون اللعبة أونلاين وبنلعب مع ناس كتير فأنت بتستمع بحريتك على حساب الناس التانية فبتلغي العدل لما أسيبك، فبالتالي مجرد ما اللعبة بتقفشك، بتبند حسابك.. طيب دي لعبة شيء ساذج، ما بالك بنفس الوضع مع الحياة! منطقي، حريتك الشخصية لمجرد إنها بتلمس أي طرف خارج عنك إنت أي طرف ولو ابنك الرضيع اللي هو من صلبك، أصبحت حرية غير شخصية، لإن صداه وقع على شخص غيرك. (نقطة)

تعالى بقا نشوف الكومنتات بتاع حضرتك ونرد عليها..

أول كومنت بيقول بالنص: من بوست انت قصدك انه عشان اخذ حقوقي لازم اترك الاسلام او مسيحيه؟ لا أنا مقولتش كدا آنستي، أنا قولت الأولى أن نطالب بحقوقك التي هي حقًا حقوقك، لا أن نخترع حقوقًا ونطالب بها، الأمر كمن أتى بمطرقة وقال من حقي اللعب بها كيفما أشاء، ثم طرق على إصبح أحدهم بها!!! هذا ما فعله هذا الشخص هو إبتكار حق وطالب به..

اي فيمنست هي مطالبه بالحقوق وتعزيز دور المراة ورفع ظلم: لا هذه ليست تيارات التنوير الشائعة مطلقًا.. حضرتك مش مذاكرة كويس بس..تيارات الفيمنست اللي كانت مذكورة في البوست هي من تحاسب الإله على أحاكمه وتشريعاته! (وما ربك بظلام للعبيد) ومن هنا نفهم إنهم أخترعوا إله وهاجموه، أو يحاولون التحايل على الدين.. بعمل لبس بين الإله الحقيقي والإله الذين قاموا هم بصنعه لتضليل أمثالك.

طيب اذا فئه مش مسلمه (like me ) يعني ف فيمنست غيري مسلمين وذا شي بيرجع لهم اذا هم حابين ياخذوا اشياء تتعارض مع نقاط ف دين او لا: فئة مش سمله (like you) تعاملها عندنا في الدين هو الإحسان، وحضرتك برضو مطالبة تتعاملي بالقانون المجتمعي الوحيد ما دمت لم أذيكِ متقوليش من حقي اقلع براحتي، وتأذيني في ديني بإني مضطر أغمض وأحارب نفسي وقريني وفطرة الشهوة بداخلي والتي هي موجودة بداخلك! اخلعي في بيتك أو في مجمتع شبهك، لكن ما دمتِ هنا فأنتِ بقوانين هنا.. متفرضيش عدم لبسك للملابس حرية، وإنها تلبس نقاب تخلف! ما هي حرية شخصية برضو ما هي حرة تلبس نقاب براحتها برضو!

وفي نفس الوقت أنا مببرش أو بتكلم عن التحرش، لأنه ذنب، والذنب ذنب وجب عقابه ولو أختلفت أسبابه.

عموما انا مع انه المراة تاخذ حقوقها وحريتها شخصيه ف اختيار طريقة حياتها ولو كان ف عقوبه مع رب؟ 

العقوبة مع الرب هو إنك تعتبري الذنب حرية، متسرقيش وتقولي أنا حرة مثلًا، طيب ما أصل الذنب، الذنب هو فعل تقومين به فيأذي بدوره الشخص الذي قام بفعله وهنا تحق نكمل كلامك اللي قولتيه: اعتقد انه حتتحاسب كفرد، نكمل تعريف الذنب بقا، أو فعل قام بإيذاء الغير، وبكدا دي مش حرية. 

باقي الكومنت كان بيقول: ومكل ناس حابه تطبق حاجه مجبوره عليها وسمعت جملة لآ أكراه ف دين؟ اه سمعتها ومعناها مش هدخلك ديني بالعافية، لكن معانها هتلتزم بمعايير الدين اللي إنت فيه أو اللي إنت أخذته ليك كدين شئت أم أبيت.. مع العلم تلتزم بمعايير دينك لوحدك مع أهل دينك اللي هما لوحدهم بدون ما تحاول تأذيني في ديني أنا وأهل ديني.. لإننا لوحدنا برضو.

ف انت حدد موقفك انك ضدد بنات الي مش من دينك مو انه ضدد بنات الي عايزين حقوقهم وعموما انت لازم تكون متقبل لطريقة عيشت غيرك طالما مش بياذيك بحاجه؟ لا الكومنت دا هبداية منك وأنا مقولتوش فملناش دعوة بيه.

وطالما انت ماخذ مسمى دين*

فهل لما يبقى عندك بنت عمرها ١٠ سنين حتزوجها؟ حكم الدين بيقول إن كانت قادرة على الزواج بشكل نفسي وعقلي وبدني فلا حرج وإن لم تكن قادرة فلا زواج لها وعليه ذنب، طب لي دا كان حكم الدين، لإن التكوين الجسدي للأقوام فيوم أمس ليس كتكوين أجسادهم اليوم، يعني الدين محبش يحدد عمر معين علشان عارف إن البيئة هتختلف فالعمر هيتغير، فحط قاعدة نقيس عليها، لذا سؤالك ساذج الدين مقلش نعمل كدا ولا حاجة

اذا كانت حابه تسافر حتمنعها؟ قوانين السفر زمان عكس دلوقت، دلوقت في سفارة ووأمن ودولو مسؤوله عنك، واللي هي صاحب السفر وكان والمحرم اللي ربنا كان حاطه، فمفيش إختلاف أو حاجة تزعلك لحد دلوقت

اذا حبيت تتعلم حتمنعها تدخل جامعه؟ هل الدين قال للنساء لا تتعلموا أو تتعلموا لحد سن كذا وخلاص! لا محصلش إذا إنتِ عندك كبت جاية تفرغيه في الدين والدين بري منك

اذا اختك (اتمنى مايصير) تعرضت للتحرش حتبرر لمتحرش بامشيتها ولبسها وطريقة كلامها؟ وتسيبه يمشي؟ سؤال كويس بس هل ربنا قال إن لما الذكر يتحرش ببنت نبص هو اتحرش لي وبعد كدا نعاقبه! لا محصلش قال هيتعاقب مهما كان السبب، ففينك برضوا هجومك على الدين أو اعتراضك مش فاهم؟ ما كل كلامك ردوا من الدين أهو

نكمل..

يعني انا فهمته من بوست بتاعك انا لو كبرت واتزوجتك حجيب جيل يجري وراء شهوات والجنس ولاديني الخ: أنا مقولتش كدا مطلقًا.. أنا قولت التيار اللي ماشي هو نفس التيار اللي حصل مع المطالبة بحقوق المثليه.. كانوا بيتحرقوا زمان ودلوقت الهجوم عليه تخلف! لا واللي جي إنت إزاي مش زيهم!

طيب اولا كذا انا حابه اقلك انا والديني مسلمين ف نظرتي عن اسلام وفيه ومش متفقه معاهم ولا بالحبه: دي عقدتك من الدين ويمكن سببها مجتمعك اللي مش فاهمينه أو قلة علمك فيه أصلًا إحنا ذنبنا إي؟

ثانيا النسويه ضدد تحرش والعنف الاسري وطبعا زواج مبكر: الدين ضد التحرش والعنف الأسري

وقصت انه بوسه ف لعبه وكذا ده معلش موضوع اوفر جدا ده جنس كان موجود من زمن امنا حواء وف جاهليه واتذكر ف احاديث هل ذا معناه انه ساعد ع نشر موضوع جماع؟ أنا قولت أول فيلم سينمائي بدأ يكسر قادعة التحفظ كان فيه قبلة، ودا حاجة والملوخية اللي بتقوليها دي حاجة تاني خالص.. ممكن تبحثي عن نشأة فن الإيروتيكي في السينما، ومتخليش مرجعك الوحيد ويكيبيديا لإن دي مش مصدر ثابت أساسي ترجعيله في قضية بحثية

انا كفمنست حيكون تربيتي لاولادي كالاتي

ابني يعرف انه حيتحاسب وكونه رجل مش معناه انه مش بيتاثر بالعيب او الغلط ميخدعش بنات او ياذيهم وطبعا هوا حر ف اعتناق اي دين لاني مامنه انه ف رب ومهما اختلفت طرق عباده مهم انه يؤمن به

ولو اجاء اعتنق اسلام حعمله تحفظ مثلا ف ايه تبيح ضرب: الدين الإسلامي مفيهوش ضرب النساء، بل كلمة واضربوهن اللي حضرتكم مسكتوها فيها تشريع كبير جدًا، فأبحثي وخفي هجوم عن جهل.. دا اسلام ويب متكلم عن الموضوع دا 

ان حطلب منه انه ميسوي كذا وانه يحترم اخته وبنته وزوجته ف مستقبله وانه مفيش فرق بينه وبينهم

وطبعا ف طفوله حقسم اشغال بيناتهم ده لو في طبعا بس مش حخلي عباء كله على بنت مثلا ؟ هنا قصدك أشغال البيت أكيد، طيب هو قاعد يغسل المواعين معاكي، متنسيش تبعتيها تروح تشتغل معاه في المسلح.. علشان قمة العدل، وطبعا مينفعش ناخد دي قاعدة عامة.

لبنتي انا خليها تلبس كويس طبعا لانه انسان كل ما ارتقى بيلبس: طيب كلام حلو إنتي عاوزة أي أنا مش فاهم

بس مش حجبرها على لبس قطعة قماش على راسها او احسسها انها اقل من اخوها ف حاجه حدعم تعليمها ومستقبلها: طيب يبقى أبحثي في أضرار اللي بتصيب الشعر بسبب تعرضه للشمس مباشرةً، وسيبك من الدين.. بعيد عن الموضوع دا، يعني إنتِ مطلعة افرخة اللي جواكي وبتصيحي علشان بتحتقري الحجاب فبتقولي حتة قماش وبتاع! زي ما قولتلك دا قانون دين بعيد عن كثير من التشريعات اللي هكتبلها بوست قريب.. بعيد عن إني كذكر مش بقرون علشان ادي حرية إن أي شيء من جسم بنتي يبان.

اللي بعده: 

ف شخصيا اشوف انه الي يعرف حقوقه ويعرف منطق ويربي اولاده عليه خير من مراة تربي بنتها على انها عوره وراجل مبتعبهوا حاجه ويقوموا جيل ملياء بالكره تجاه بعضه (الي بيحصل حاليا). طيب ما تربي إبنك وبنتك على الدين وفيه نفس الوضع، جهل الناس بدينهم مش دافع نكره الدين نفسه إفهمي دي كويس جدًا

امراة رضيت بضرب تحت مبدا طاعه وشافتها بنتها انه امها بتتهان وسمعت اخوها بيقول هوا رجال بيإدبها كانه معندها عقل مستقل مثلا لخطا او صواب ؟ نرجع نقول إن دي مشكلة مجتمع مش فاهم دينه، فالأفضل نفهم دينا بدل ما نصيح على جهل..

الاخ بعد كم سنه معلش ياختي كفايه لحد ثانوي دراسه لانه جامعه فيها رجال اقعدي ف بيت نفس الإجابة

اتزوجت بنت بعد كم سنه بسبب انها حاسه نفسها اقل من رجل ومعندهاش حق ف حياه تنصاع له ؟وتبقى اله لانجاب اطفال وتنعاد دائرة وتموت وهيا مش عامله اي انجاز ف دنيا ومفيش حد حيتذكرها حتى اولادها مش حيهتموا بيها لانها فرزت بين بنت والولد وبنت بتحس بالكره تجاه مجتمعها وامها واخوانها العيال

وابنها مش قادر يبكي عشانه راجل وشايف امه من غير فايده وبعد ٤ سنوات من الوفاة راح اتعدد مع ٤ زوجات ويضرب زوجاته بنفس طريقة ابوه: طيب دا برضو صياح مجتمعي مش ديني وملهوش علاقة بالبوست مطلقًا.. اللي فهمته من الكومنتات إن كبتهاجمي دين معلوماتك عنه صفر ومستسقي معلوماتك من مجمتع معلوماته عنه صفر برضوا.. طيب حاجة آخر ضحك

ــــــــــــــ

ودي اعتراضاتها على الكلام اللي فوق بإجابتها

١.انت مشكله انه واضع نسويه على انها ضدد الدين بتاعك

ج1: أنا هجومي كان على الحركة الباطنة اللي ظهرت في كتير من رسايل النسوية، اللي منها بيهاجموا الإله.. وبقول، ما دامنا نبحث عن حقوق المرأة فليه نسمع كلام بشر وإحنا قدامنا نسمع كلام رب البشر؟

وهيا النسويه جزء من حقوق انسان وونساء بتحديد..: حقوق إنسان تعني إنسانية.. وإنسانية تعني فرط في الأخلاق: ولما نلاقي رسولنا الكريم بيقول أتيت لأتمم مكارم الأخلاق.. معنا كدا إن الإنسانية هي الركن الأول للدين.. واللي الدين جا علشانه

٢.بنفسك بتقول انه حرية الولد اكتر طيب من نفسك مش بتحس بعدم العدل؟ لا أنا جاوبت في البوست وقولت لإن غلطة البنت بيشيلها الولد معاها لكن غلطة الولد بيشلها هو لوحده

٣.انت بتحكي عن مبداء الاسلام ف الحقوق وانا قلت اني مش حابه اطلع عيوب او انتقد: الإسلام خالي من العيوب، فمتقدريش للإنك مهتلاقيش.

٤.رجال عندهم مروءة؟ يعني نساء معندهمش مروءة هيا مش مروءة دي مساعدت الاخرين وشهامه؟ولا انا غلطانه؟ لا غلطانة المروءة هي الشهامة والغيرة وحاجات كتير كدا، البنت عندها حياء وخجل لو الأدوار اتعكست تبقى مصيبة

٥.انت عايش فين قال الولد يشيل الللوم لوحده ده بيتحط الحق على بنت وحتى ف اسلام ف حديث شريف فيه(ان المراة ان خرجت من بيتها زينها الشيطان) يعني موضوع انه مراة هي سبب فتن وفساد وكذا موجود من زمان وناس ماخذاه ف عشان كذا لو وحده اتعرضت للتحرش او اغتص*ب حيشوفوا لبسها وشخصيتها ولو اتلقت انها مسلمه ولابسه لبس مش كويس معناها الولد برئ وعنده حق ف الي عمله اما اذا اتلقت اجنبيه ينفتح ف الولد قضية تحرش: طيب الكلام اللي فوق دا خزعبلات وهبل وتعالى نفهمه بطريقة أحسن بالنسبة للحديث فهذا الحديث رواه الشهاب في مسنده، وقد ذكره كل من العجلوني في كتابه (كشف الخفا) والسخاوي في كتابه (المقاصد الحسنة) وهما من مظان الأحاديث الضعيفة، وقد ضعف هذا الحديث الشيخ الألباني في كتابيه (سلسلة الأحاديث الضعيفة) بالرقم 2464، و(ضعيف الترغيب والترهيب) بالرقم 1414، ومن هنا نقول إنك حافظة مش فاهمة لكن تعالي نشوف المضمون ونرد عليه برضو:

إذا خرجت استشرفها الشيطان. أي زينها في نظر الرجال. وقيل أي نظر إليها ليغويها ويغوي بها، والأصل في الاستشراف رفع البصر للنظر إلى الشيء وبسط الكف فوق الحاجب، والمعنى أن المرأة يستقبح بروزها وظهورها، فإذا خرجت أمعن النظر إليها ليغويها بغيرها ويغوي غيرها بها ليوقعهما أو أحدهما في الفتنة.. يعني بيستغل غريزته علشان يوقعه في الغلط.. ودا مش تبرير للرجل دا تفسير للي هيحصل بالبلدي بيقول لرجل خد بالك متبصش للنساء غض البصر علشان هتقع في الغلط، طب لي بيحزره، علشان لما هيقع هيتعاقب.. فبالتالي هو مش بيرر للتحرش وبتاع، وهو بيقوله احفظ نفسك علشان لو وقعت هتاخد على دماغك.

٦. ف اهالي كتير بيتبروا من بناتهم لمجرد انهم كلموا شاب ثاني وممكن ينقتلوا باسم شرف حتى لو مكان عندهم يد ف ذا (يعني تم اغتص*بهم) السؤال شخص جاهل من ناحية الدين وجهله بالدين لا يقل عن جهلك بيه.. الدين ذنبه إي؟

٧.لا اكراه ف دين مش محدده واحنا عرب اكيد بنفهم عربي: لا محدده ولازم تفهمي التفسير علشان متهبديش.

٨. رسول (ص)شاف اسماء بنت ابي بكر ولابسه لبس شفاف اتحرش فيها ولا ضربها ولا اجبرها قصبن عنها لا قال (لايظهر الا كذا وكذا) ف دا دليل على انه ملكش حق تقلي حريتك ف بيتك وكذا يعني انت بتخلي انه التحرش وايذاء بنت طالع منها ومش غلط انه تناذئ: عن عائشة رضي الله عنها: أن أسماء بنت أبي بكر دخلت على رسول الله صلى الله عليه وسلم وعليها ثياب رقاق)، ومعنى كلمة رقاق بسيطة وليست شفافة. بصي في المعجم من غير هبد واتباع أعمى، وبعدين بتقولي مأجبرهاش وبتاع، على افتراض كلامك صواب، فالسيدة عائشة كانت تسمع كلام الرسول بشكل حرفي، والدين في عقاب للي مبيسمعش الكلام هي سمعته تتعاقب لي؟

٩. اخليك تقاوم شهوتك ... الخ الي بعرفه غض بصر حتى ف قران كان قبل ستر ف لو انت وغيرك غضيتوا بصركوا حتى لي تجي عريانه ملط ف شارع مش حيحصل لها حاجه: وإحنا اقولنا إننا بنحاسب المتحرش على تحرشه ما أنكرناش دا، وبالتالي دا صياح على الفاضي

١٠.وين حكم دين الي بيقول ازوج لما اكون جاهزه بدنيا وعقليا لو سمحت عايزاه لانه انا شخصيا اتلغيت كلام الرسول اتزوج عائشه وعمرها ٩ سنين وتوفي وهيا ١٨ مين انتي حتى تقلي لا لزواج القاصرات: خشي اقرأي هنا 

١٢. طيب ماهو رجل بيسافر من غيرضمنات دي وبعدين ف بنات وحيده لاهلها ؟وف بنات مسفرين للتعليم مثلا انا كنت عايزه اقراء جامعه بره امي قالت لي انه معندناش بنات تسافر لوحدها ومفيش بنت تسافر الا وهي متزوجه وبعدين انا بتكلك ف مجتمع مش قوانين دوله: الرجال زمان كانوا بيسافروا وعليهم خوف من قطاع الطرق يتحولوا عبيد ويتقتلوا ويتسرقوا، دا والرجال متعودين على الحرب والقتال، وكمان بيتقتلوا وبيكونوا عبيد، طب ما بالك لو أنثى، فطبيعي جدًا هيتم الإعتداء عليها وتتسرق وحاجات كتير نسبة حدوثها معاها وهي بنت أكتر بكتير مع ولد، فكان لازم يكون معاها رجالة للحماية، ورجالة من محارمها للحد من الفتنة.

دلوقت عندك دولة وسفارة مسؤولة تقوم بدور المحرم دا فالقاعدة اتغيرت.

١٣.موضوع انه دين ضدد عنف وتحرش حاجه حلوه بس ف ايه كامله مذكور فيها (واضربوهن): عندنا في الدين الحديث يفسر القرآن

فدي مجموعة أحاديث تفهمك الدنيا..

وقبل ما تدخلي حابب اقولك لما تبحثي بتوسع، هتلاقي شروط الضرب، يكون غير مبرح، غير مؤلم ولا يترك أثر، وليس على الوجه وليه حاجات كتير كدا، ممكن إنتي تهزري مع جوزك تخالفيها فيه..

14. اذا انت تقول انه لعبة القت قاعدة التحفظ ف ده لانه مجتمع اوربي اصلا كان كذا من زمان وبعدين انا ضدد علاقات غير شرعيه لانا بتاذي البنت: طيب أنا مفهمتش حاجة فهنعمل تخطي 

١٥.اضربوهن واضحه معناها اي واحنا عرب وبنفهم عربي معلش: طيب اطلعي شوفي السنة فوق بقا علشان مش هنهري كتير

١٦. اه طبعا والاشعه دي مش بتصيب شعر الاولاد خالص: دا على أساس إن الولاد شعرهم مغري! الغرض من تغطية شعر البنت هو الإغراء وكل ما هو مغري ومثير الفتنة عورة، فبالتالي إحنا مطالبين بإخفاء العورة، سواء ولد ولا بنت، الولد مثيرات الفتنة فيه محددة فبيخبيها.. البنت أغلبها مثير، فلازم تخبي أغلبها

١٧.مين قلك انت بكره دين لمجرد انه ف نقطتين تلاته مش ماشين مع مبدا مساواة مش معناها بكره ومش بنتقد محمد (ص) وهوا انسان وجا نفذ رسالته وفكرته بعدها الحريه لمن اراد اتابعه او تركه وانا شخصيا معندي دخل اجبر شخص على تركه او اعتناقه: كلامك كله هجوم على الدين.

١٩.مشاكل مجتمع مستمده من فهمه للاحاديث كذا واحنا بنتعاقب انا مش بيهمني اي دين هما بيتبعوا انا بيهمني الي يمسني انا كبنت ويمس غيري من الاناث ماقبله: يعني لما أقول لا اله الا الله وأعتدي عليكي، كدا يبقا الدين اللي غلط مش أنا؟ أكيد لا فبالتالي مينفعش نزعل ونهاجم الدين على فعل فعله من اتبع الدين

#الكاتب_الرمادي


الكاتب الرمادي

إن لم ترى نفسك في عيون الآخرين فأعلم أنك لم ترى نفسك مطلقًا وأن عقلك يخدعك عن ما تعرفه عنك لا محالة.. فلم نخلق لنرى ما بداخلنا بل لننظر داخل الآخرين..

إرسال تعليق

أحدث أقدم