استري نفسك

 إزاي الولد يقدر يشوف البنت عريانة حتى لو لبسها كويس؟

ودا مش عنوان لجذب المتابعين على فكرة.. تعالى اما اديك واحدة من قوى علم الفراسة يا صديقي.. الموضوع لو أدركت ابعاده.. مرعب

في البداية حابب أقول إن كلامي مش هيعجب فئة كبيرة أوي من البنات، لا أستنى فئة ضخمة.. كدا الجملة أكثر دقة.. وكل من هو ذكر وليس برجل.. وطائفة كبيرة من المراهقين.. لكن مهاجمتنا للشيء لن ينفي حقيقته..

نخش في الموضوع على طول؟ نخش في الموضوع على طول..

طبعًا كالعادة أنا بتكلم في المواضيع بمنظور فلسفي بشكل أكبر من المنظور الديني ولي علةً في ذلك.

قبل ما نبدأ حابب بس أقتبس جملة من كتاب احترف فن الفراسة للدكتور إبراهيم الفقي الصفحة 7

كان بيقول أي بقا: بيقول "لقد ميز الله الإنسان على الحيوان بنعمة الفكر و(والاستبصار)

ووضح بعديها معنى كلمة الاستبصار بـ انها جمع حصيلة تجارب فكرية قديمة وتم مزجها في خليط جديد للحصول على حل لمشكلة جديدة.. وزدت أنا من عندي أو لرؤية شيء بمنظور أكثر وضوح وتفسير أكثر المامًا ومنطقية.

وكان ربط كلمة البصيرة بالفراسة في باقي الكتاب.. وللي مقراش الكتاب كلمحة سريعة كدا: هو بيقولك صفات الشخص المعنوية من ملامحه الجسدية يعني لو عيونه ضيقه تعرف انه بخيل ولا كريم...إلخ وقالك إن صفات الشخص النفسية تؤثر في ملامحه الجسدية كما تؤثر البيئة المحيطة والعوامل الجوية كذلك.. وحطلي خطين تلاتة كدا على موضوع البيئة المحيطة دا.. لإن صفاتك بتؤثر على طريقة عيشك وتصرفات في البيئة وطريقة عيشك في البيئة بيأثر على شكلك وملامحك غير حقيقة تفعال الجسد مع ما يظنه العقل.

كنا درسنا احنا في دراسات اعدادي أيام المصروف الجميل السلالات البشرية.. وكنا درسنا إحنا إن في عوامل وراثية ثابته في كل سلاسة.. وبناءً عليه كل ما تشوف شخص بتعرف هو زنجي ولا مغولي ولا سلالته أي.. وحتى هجين السلالات ليه ثوابت.. 

طب أي علاقة كل دا باللبس وإن الشاب قادر يشوفك عريانة وإنتِ لابسة؟ بصي يا صديقتي.

للوهلة الأولى هتحسني بكلمك عن اللبس والحجاب.. لكن دي قضية مفروغ منها شيئًا ما أنا جي أكلمك عن الية عمل دماغنا في الموضوع دا.. بشكل يمكن حتى الولاد اللي بيعملوه ميعرفوش إن دا بيحصل ودي كارثة في حد ذاتها أصلًا... 

في الأول حابب أوضحلك نقطة صغيرة.. في بعض من الناس بيستخدمو علم النفس بشكل غريب أوي.. بيكون مثلًا متفرج على كل ما هو سينما قديم جديد أجنبي عربي...الخ بشكل ماهول.. وتلاقيه تلقائي كدا لله في لله عملك تحليل شخصية نموذجي من غير حتى ما يكون قرأ كتاب في حياته ولا درس العلم دا.. 

وأنا أعرف واحد منهم معرفة شخصية ولما سألته قالي الرد اللي كنت أنا عارفه ومحتاج اتأكد منه.. المعلم بيربط افعالك بكام شخصية من فلم.. بيدي تحليل ليك.. والمفاجأة تحليل صحيح بنسبة تسعين في المية.

أي علاقة دا بكلامي هقولك تابع معايا

في العصر الحالي نسبة ضخمة جدًا من الشباب مدمنين اباحية، وصور عُري وليلة طويلة كدا بحكم النت والمدية وسهولة الصول اليه.. طيب الكلام دا معناه أي يا رمادي؟

معناه ان العقل مخزن كمية ضخمة من أجساد النساء بمختلف اشكالها واحجامها والوانها وصفاتها.. شافة البيضاء والسمرة والطويلة والقصيرة وغيرهم كتير، طيب أي العلاقة؟ 

العلاقة يا صديقي ان دا هيعرجعنا لدرس السلالات.. مستحيل بنت او شخص يكون فيه صفات مش متكررة من ناحية الشكل..

يعني الطبيعي على سبيل المثال لما ابص لشعرك وحواجبك الاقيهم ناعمين استنتج ان المناطق الحساسة ليهم حاجتين.. اولًا الشعر ناعم مش كثيف قوي، ثانيًا استخدام (السويت) بيعمل التهابات للمنطقة دي واحيانًا بيحصل دم ودا لان الشعراية الناعمة بتخلي المنطقة دي اكثر حساسية من الصفة الزنجية اللي الجلد بيكون اشد شوية..

بعتذر جدًا على السطر دا لكن حبيت اوصلك صورة سريعة عن الفكرة.. فالاستنتاج دا نبني عليه اني لما اشوف لون بشرتك ابيض وانتي لبسك خفيف شوية مبين جزء من جسمك والاقيه ابيض فاستنتج انك باقي جسمك بنفس درجة اللون فأنتِ كدا لخصتي عليا مشوار طويل فتحليل السلالة وعرفت شتى صفاتها، بالنظر بقا لحجم جسمك وتقسيمته اللي بتكون باينة في اللبس الغير فضفاض فأنتِ كدا رسمتيلي شكلك بالكامل من حيث حجم الأعضاء وشكلها بناء على ما رأى من اباحية وغيرها.. ودا يا صديقي بتكون تحليلات دقيقة بنسبة كبيرة قوي لأن كل جسد ليه ملامح أساسية نقدر نقارنها ببعضها علشان تجيب باقي المناطق الحساسة اللي ليها شوية صفات أساسية..

............

طيب دول مدمنين الإباحية في ناس تانية تقدر تعمل دا؟

آه يا صديقي دارسين علم نفس النمو بتوسع.. ودا بيدرس نمو الأجساد من أول ما تكون قطعة في بطن الوالدة لحد ما تموت.. وبيقسمهم مراحل وغيره، ودول بقا عندهم مشكلة بسيطة، أنه مش مجرد دارس، كدا كدا الميديا بتوريله أجساد كتير وتلفزيون فبتكون ملحوظاته وبناء الشبكة العصبية والتطابق في عقله أكبر واسرع بكتير من غير اللي مش دارس اصلًا وعقله بيخزن الصور ويقارنها اسرع وتحليله للمتغيرات والفروقات أكبر..

..........

بس مش دي المشكلة اوي.. طيب أي المشكلة فعلًا؟ هي وقع الموضوع دا على ظاهرة التحرش والاغت/صاب وحالات الزنى وغيره.. لي بقا..

قبل ما أكمل، النقطة دي مش تبرير للتحرش وإنما شرح للظاهرة، يبقا المتحرش مذنب وشخص حقير وجب عليه العقاب ولو كانت جميع الفتيات أمامه عاريات...

ويقع على الفتاة ذنب إنها تدري أن المكان به قُطاع طرق وذهبت إليه، يعني عارفة ان الشارع مليان متحرشين وقالت المفروض يغض بصرهم، طيب هما ناس متحرشة بطبعهم خارجين عن القانون تقومي انتِ تروحي للحرامي بفلوس علشان يسرقك وبعدين تنادي بالقانون؟ ما هو من هنا لحد ما القانون يجيبهم ويلحقهم ونبص على الأدلة وغيرها تكون قيمة الفلوس ضاعت وأنا مش قصدي هنا على الفلوس طبعًا..

من يومين كنت شايف فيديو لواحد بنت بتضربه وبتهزقة علشان بيتفرج على اباحية في العربية وأغلب الموجودين ساكتين، هو كل التحية والتقدير للست دي، لكن الواد قال جملة وهو بيشتم استوقفتني شوية "أنا كفران طول النهار...الخ) هو مش تبرير عام لكن دا تفكير ناس كتيرة جدًا..

مفيش شغل حالة الجهل كبيرة فرصة الزواج صعبة واباحية تسيطر على عقل الكثير = استثارة جنسية كاملة أغلب الوقت دون القدرة على افراغها.. فيتحول الذكر لحيوان لا يأبى شيئًا إلا تفريغ تلك الطاقة في تلك اللحظة....

فيقوم هو علشان مازال خايف من رد الفعل يحاول يسيطر على نفسه.. فتقوم هيَّ محفزاله الجانب دا منه أكتر..

زي حرامي خايف يسرق فتسيبه باب العربية مفتوح.. أتانا الفرج (جملة هيقولها) والاتنين غير مكترثين بالعقوبة في اللحظة الحالية..

............

طبعًا أنا مجبتش سيرة الحلال والحرام لإن كلنا عارفينة أنا بس شرحتلك ظاهرة وحالة مجتمعية يحياها الكثير في الوطن العربي.. وكل لبيبٍ بالاشرة يفهمُ وبس كدا

.....

أخيرًا أنا مش ببرر قذارة الشباب.. وبقول للبنت إنتِ غلطانة، أنا بشرحلك وضع مخيف وبقولك خافي على نفسك أيتها الغزالة فأنتِ في بيئة ممتلئة بالثعالب والضباع.. 

متجيش تقولي القانون فين وأين العقاب.. كلنا عارفين إن الحرامي بيتعاقب بس محدش بيحب يتسرق.. لإن من هنا لحد ما الحرامي يتعاقب بيصيبك أذى.. وفي بعض الأحيان الحرامي مبيتمسكش أصلًا.. 

في حالتك إنتِ اللي بيتسرق منك مش فلوس.. وأنا مش قصدي الحرامي.

أتمنى يكون قصدي وصل وربنا يهدينا اجمعين.

#الكاتب_الرمادي

الكاتب الرمادي

إن لم ترى نفسك في عيون الآخرين فأعلم أنك لم ترى نفسك مطلقًا وأن عقلك يخدعك عن ما تعرفه عنك لا محالة.. فلم نخلق لنرى ما بداخلنا بل لننظر داخل الآخرين..

إرسال تعليق

أحدث أقدم