عقبالك، هنفرح بيكِ امتى، انتِ كبرتي ولازم تتجوزي بقا هو في حد في حياتك مستنياه؟، انتي مش ولد مينفعش تكوني من غير خطوبة لحد دلوقتي، ربنا يفك كربك و تلاقي شريك حياتك، يا بنتي إتخطبي قطر الجواز هيفوتك، بنتك أكيد حد عاملها عمل، دي زي القمر إزاي لحد دلوقتي متجوزتش، خدي رقم أم سيد المغربية لفك السحر و المهلبية و و و و جمل كتير بسمعها ف أى مناسبة أو تجمع عائلي بحضرة مش عارفة جابوا منين فكرة ان البنت لازم تتجوز فى سن من ١٨ لـ ٢٠ سنة! في قانون او حاجة دينية طيب بتقول كدا؟ و قطر الجواز دا مين إخترعه؟ و فين المحطة دي وانا أروح أعطل القطر عشان كل البنات تركب و ميفوتهاش، ولا الأعمال مين فاضي أصلا للهبل دا دلوقتي إحنا في عصر إللي بيزعل من حد بيعمل أكونت فِيك و يشتغله وخلصنا يا اختاااااه، وبعدين كرب اي اللي ربنا يفكه هو انا عليا دين هسده بنقوط الفرح ولا اي !!!
إختراعات شعبيه عن الجواز لا حصر لها حاجة كدا ف منتهى التخلف و السذاجة، وبعدين مش انا إللي أتجوز عشان حضرتك و حضرتها تقول إني الجامدة إللى خطفت عريس بدري أنا مش عاوزة اتجوز في الوقت المناسب - اللي عمله المجتمع بمزاجه و أقر بيه
- انا هتجوز الشخص المناسب و ساعتها الوقت هيكون مناسب غصب عن أي حد
"فضفضة"
تعالوا اعرفكم على نفسي أنا حنان عندي ٢٥ سنة دكتورة صيدلانية و واخده أكتر من شهادة تفوق من أكتر من ١٠ جامعات، ناجحة جدًا ف حياتي العملية و الدراسية بس مش ناجحه جوازيًا (ههههه كلمة جاية من كلمة جواز يعني ) من وجهة نظر المجتمع، كله شايف إني كبيرة و معدش ينفع أقعد أكتر من كدا و بلا بلا بلا بلا بصوا هو أنا أهاا معترضة على فكرة قطر الجواز و إن الجواز ليه وقت مناسب لو عدى خلاص راحت علينا وضد فكرة إن اتجوزي إللي يجيلك دلوقتى أصل الطلب عليكي هيقل بعد ال ٢٥ و كأني اوردر من موقع جوميا ولا حاجه …بس مع كل دا أنا مقتنعة إقتناع تام إن الحياة من غير شريك يشيلك وقت تعبك وحزنك صعبة جدًا، كلنا محتاجين يكون في حياتنا حد فاهمك ويكون كلك التاني -مش نصك- بس انا مستنية الحد إللي يستاهلني الشخص إللى أءمنه على نفسي وقلبي وحياتي كلها، الشخص إللي هشاركه من أول تيشرتاته إللي هسرقها ههه لحد روحي إللي هتتعلق بيه و هوهبها له، طيفه و ملامحه حوليا ملقتهوش في ولا واحد من اللي جالي بس أنا حاسة بروحه حاسه بحنيته مش عارفة هو مين؟
بس أول ما أشوفه هعرفه بحلم بيه و بشوفه في كل مكان أها ممكن تقولوا عليا هبلة أو اتجننت بس أنا متأكدة إن بعد صبري دا ربنا هيجبر بخاطري وفارس أحلامي هيخبط على بابي"
١٣سبتمبر ٢٠٢١
فى ندوة لمناقشة علاج جديد للسرطان أو على الأقل تقليل أعراضه و آلمها و المفروض هطلع أقول أبحاثي واللي وصلتله عنه بس انا بتوتر جدًا من التجمعات و بتلغبط مبعرفش اقول حرف لما بلاقي كله بيبصلي فـ ربنا يعدي اليوم دا على خير بقى
مقدمة الندوة: وبعد ما قدمنا كل التوقعات للعلاج دا و هل هينجح؟ ولا لا هنطلب من الأنسة حنان سليم تتفضل تعرض علينا اللي وصلتله
أنا سمعت أسمي قلبي اتقبض كأني رايحه أحارب أها مش أول ندوة بس دي أول مره يكون في الكمية دي و كمان ناس مهمه و تلفزيون و تصوير أنا كدا ف ذمة الله
حنان بصوت واضح بتكلم نفسها: أهدى يا نونا مفيش حاجة أنتِ بنت قوية و واثقة في نفسها ها شطورة روحي روحي قولي البحث أنتِ قدها
كله بيبصلها و منتظرها تبدأ البحث و بدأت فعلا كان باين عليها التوتر اوووي في نص العرض
حنان: و العلاج دا ذراته بتحاصر الـ....ء...أ..ـمـ....
أهلا روحنا ف داهية حنان نسيت الكلام و اتوترت معدتش فاكرة حاجة
صوت من بعيد: بتحاصر الورم و بتحجم انتشارة بحيث أن على الأقل لو مقدرناش نقضي على الورم و الخلايا الخبيثة دى....
حنان كملت معاه: نمنع الانتشار و بالتالى نقدر نعمل استئصال بأقل خساير......
"حنان"
أنا مش عارفة الصوت دا طمني إزاي و إداني ثقة كبيره جدًا من غير حتى ما اشوفه أنا سمعت الصوت اطمنت و لقيتني واثقة جدا من نفسي و افتكرت البحث كله و بدأت اقدم أنا و هو من غير حتى ما ابصله ولا أشوف هو مين دا اللي صوته زرع ف قلبي أمان الدنيا كله و اداني ثقة كبيره اوي كدا
خلصت الانترفيو و فجأه لقيت الكل مبهور بيا و بيسقفلي… العرض عجبهم جدًا و عدى على خير بفضل...... أى دا ثوانى مين اللى ساعدني في البرزنتيشن! دا انا حتى مشكرتهوش، الناس جت تسلم عليا و تتناقش معايا في البحث بس انا عيوني مكانتش بتدور غير عليه هو افتكرت وقتها المشهد اللي ف فيلم البحث عن نيمو لما دوري قالت ل مارلين "أنا لما بشوفك و ببصلك بحس بأمان مش عاوزه اخسر الإحساس دا متسبنيش"
أهو أنا كنت محتاجه اقوله أنا لما سمعت صوتك و حسيتك ف ضهرى حسيت بأمان متمشيش عاوزه اعرفك
بس للاسف أنا ولا عارفه شكله ولا اسمه حتى ، يلا خير مسير القدر يجمعنا تانى
حنان بتكلم نفسها: يوه يا نونا حتى الشكر مش نافعه فيه أهو شكله مشي من غير ما أشكره
نفس الصوت: لا متقوليش كدا أنا لسه موجوده ها إشكريني
"هو نفس الصوت اللي كله ثقه و جديه و في نفس الوقت كله دفا و حنيه، بسمع الصوت على قد ما بحس بثقه و أمان على قد ما بحس الصوت دا في كل خليه فيا رعشه خفيف و فقدان شعور بجسمى كله قلبي بينبض بسرعه جدا و بحس بشعور كأني بقع من مكان عالي وجع بسيط في قلبي مش لدرجة المرض بس حباه.
حنان لفت لمصدر الصوت اتصدمت و فضلت متنحه خمس دقايق كدا راح طرقع بصوابعه قدامها عشان تفوق
حمزة: هاا يا آنسة اشكريني مش كنتي بتدوري عليا هههه
حنان: أ أ أنت بجد؟!
حمزه: يعني اي بجد
حنان: لا لا مش قصدي كنت أقصد حضرتك اللي ساعدتني صح
حمزه: أيوا أنا
حنان: شكرًا جدًا بجد ب ب بس هو ازاي عرفت محتوى البحث بتاعي؟
حمزة: أنا منظم الندوة دي و المسؤول عن الأبحاث و الخطابات اللى هتتقال فيها فـ معايا كوبي من كل الأبحاث بتاعتكم
حنان: اي دا هو انتوا بتقرأوا كل العدد دا؟ ازااااي؟
حمزه: لا طبعا هههه
حنان: لغبطنى أمال اي ؟!
حمزه: قرأت بتاعك بس
حنان: اى دا انت تعرفني؟
حمزه:لا او يمكن اه مش عارف ع العموم أنا شوفتك و انتي متوترة وحسيت انك هتحتاجي مساعدتني فـقرأته
"كلامه بيطمني يا جماعه و بيدخل قلبي هههه اي الهبل اللي بقوله دا، دا لسه عارفني حالا "
حنان: اها تسلم بجد مش هنسهالك مكنتش هعرف اكمل لو مكنتش جنبي
حمزه: تتجوزيني!
حنان: أفندم؟
حمزة: تتجوزيني؟
حنان:أ أ أنت بتهزر صح؟ هو انت تعرفني!
حمزة: منا قولتلك اه او يمكن لا مش عارف بصي هو انتي هتصدقيني لو قولتلك الحقيقه صح؟
حنان لنفسها بصوت واطي: معقول هو كمان؟ حقا لو اللي بفكر فيه صح؟!
حمزة: اتكلم بصوت عالى ها قولتى اي؟ هتسمعيني؟
حنان: أها إتكلم وأنا برضو بصراحه عاوزه أقول حاجه
حمزة: نقعد ف كافيه بدل الزحمة و الدوشة دي ؟!
حنان: لا معلش مينفعش مبخرجش مع رجاله و كدا
حمزة: خايفه مني ؟!
كان نفسي أقوله إن حقيقي عمرى ما أطمنت قد ما كنت مطمنه و حاسه بالأمان معاه بس جاهدت نفسي و اكتفيت ب "لا والله مش كدا بس أنا مقولتش لحد في البيت و لو كلمتهم دلوقتي مش هيوافقوا و مينفعش اجي معاك من غير ما اقولهم"
حمزة: لا خلاص هتكلم هنا مش عارف هتصدقي ولا اي بس حنان انا شوفتك قبل كدا كتير جدا بس بروحي و حسيت بيكي و كنتي ديمًا ف احلامي أنا لما شوفتك استغربت، انتى بجد!!
حنان: أنا برضو على فكرة! أنا......
سكتت شويه وحست أنه لا مينفعش تتكلم حرام تقوله اللي في قلبها و هما مفيش بينهم اي حاجه لسه
حمزة: انتى اي قولي
حنان: أنا هستأذن دلوقتي سلام
حنان سابته ومشيت مراحش من بالها دقيقه هو ازاي كدا؟ ازاي تحلم بحد و تشوفه و تحس بيه و تفتكر أنه موجود في خيالك؟ بس و يطلع حقيقه، حتى هو حلم بيا، أنا مش عارفه استوعب اللي حصل ولا فاهمه حاجه بس اللي اعرفه اني حقيقي محتاجاه اوووى محتاجه وجوده محتاجه اسمع الدفا و الحنيه و حتى الثقه اللى ف صوته، بس مفيش بإيدى حاجه احنا اصلا معدناش هنتقابل تانى عدى اكتر من ٣ شهور و لا سمعت عنه ولا اتقابلنا، لسه طيفه في قلبي وحاسه بيه، بس للاسف شكله نساني اصلا، بس ازاى قالي تتجوزيني و من بعد ما مشيت مفكرش حتى يتواصل معايا تاني
١٣ ديسمبر ٢٠٢١
مامت حنان: حناااااان يا بنتى يلا اتأخرتي ع الحفله
حنان: يووووه يا ماما خلصت أهو بلبس اعمل اي
أميرة "أخت حنان" : أما ادخل أشوفها عشان شكلها هتودينا في داهيه و هتروح بالإسدال
أميرة دخلت الاوضه و بتتكلم بتلقائية: ها يا نونا لبستى إ......
حنان: اى ف اى تنحتى ليه🙂
أميرة: بصى هو الفستان جامد و كل حاجه و لفة الطرحه جامده و شكلك ملاك اوي بس دي حفله يا حنان مش رايحه إمتحان الفاينال فين الميكب فين الإكسسوارات فين الجمدان
حنان: لا لا أنا كدا فل اوي
أميرة: ماما قولى لأحمد يستنى نص ساعة هحط التاتش بتاعي و جايين عشان يوصلنا
مامت حنان:حاضر بس يلا عشان نلحق الحفله من أولها عشان تكريم حنان
أميرة فتحت كل انوار الاوضه و خرجت كل الميكب و الإكسسوارات بتاعتها من شنطتها كأنها بتعمل عملية ولا رايحه تحرر فلسطين😂.
خلصت وبعدت عن حنان بصتلها من فوق لتحت تشوف لو ناقص حاجه: إممم حطي الدبوس الورده اللى بيلمع دا هيكسر هدوء الفستان شويه و في نفس الوقت شيك
حنان: انتى عملتى فيا اي والله خايفه ابص ف المرايه منك لله
اميره: شششش تعالى احطهولك، بس كدا خلصنا يلا شوفي القمر بقا
حنان شافت نفسها في المراية و مكانتش مصدقه نفسها أي الجمال دا بجد؟! هو اي نعم كان ميكب خفيف هو ظهر ملامحها بس لكن حقيقي كان جميله جدا، لما خرجت العيله كلها علقت على جمالها ، يمكن لأن كل حياتها كانت شغل و ابحاث و دى أول مره تحط ميكب و تلبس فستان سهره اي نعم كان هادى بس تاتش إميره وداه لحته تانيه.
بابا حنان: يلا يا حنان هنتأخر، بس اي الجمال دا
حنان: اي دا أنت جاي معانا؟!
بابا حنان: مش عاوزانى اجي ولا اي؟!
حنان: لا لا مش عاوزاك اي، دا أنا بتحايل عليك بقالي أكتر من شهر من يوم ما جالي دعوة التكريم، بس مستغربه غيرت رأيك في يوم يعني؟ هههه
بابا حنان: اممم أنا عندي كام نونا يعنى وكمان جالي مكالمه مهمه الصبح ف قولت ضرورى اجي معاكي لازم اشوف قمري اللى مشرفني و هو بيتكرم في حفله كبيرة زي دي
مامت حنان: ما خلاص هتفضلوا تحبوا ف بعض ومش هنلحق الحفلة
بابا حنان و هو بيغمزلها: غيرانه من بنتك هههه
حنان: طب يلا يلا وانتوا عيله عسل كدا هههه
********في الحفله********
في نص الحفلة طلع مقدم الحفله يقول بما إن النهارده أخر يوم في السنه و كمان كام دقيقه هنبدأ سنه جديده فـ هنحتفل برأس السنه سوا و في جيفتات للمعزومين
حنان بصوت واطي: اى دا؟! دا هو
اميره: مين دا و هو مين ؟
حنان: فارس أحلامـ.... قصدى واحد كان معايا ف ندوة من ٣شهور كدا وساعدني في البرزنتيشن
أميرة بغمزة: امممم ااااه قولتلي هههه
حنان:يلا يا بت من هنا
*******الساعه 11:59*******
حمزة: السنه دي حقيقي من اجمل السنين اللي عدت عليا هشاركم بعد شوية أهم حدث في حياتي ادعولي يتحقق و يمشي زى ما خططت
المهم كل الناس اللى اتكرمت تطلع تبدأ معانا السنه الجديده
3
2
1
الناس استعدت عشان تقول happy new year
بس حمزة خالف التوقعات
وراح نزل على ركبته قدام حنان و طلع خاتم وقال ف المايك:
حنان سليم تتجوزيني؟
حبيت أبدأ السنه الجديده بيكي و تكوني بداية لحياتي الحقيقيه، أنا عارف أننا متكلمناش غير مره واحده بس انا روحي متعلقه بيكي والله من قبل ما اشوفك حتى و كنت بتكلم معاكي و بسمعك و بحس بيكي
حنان اتوترت جدا و معرفتش ترد، حمزة فهم إن هي عاوزه تاخد رأي باباها الاول ف قفل المايك و قالها : على فكرة أنا كلمت باباكى و وافق دلوقتى القرار قرارك انتِ وبس
حنان بصت لـ باباها ف هز راسه بالموافقه، فـ حنان مدت إيدها كتعبير عن الموافقه وأنه يلبسها الدبله
حمزة فرح اووي أها اول مره نتقابل كانت من ٣شهور بس إحنا حبنا بدأ من ٥ سنين او اكتر بدأنا نحس و نحلم ببعض وحتى اوقات كنا بنتكلم مع بعض يمكن دا اللي بيقولوا عليه تخاطر
روحت معاهم البيت يومها و قعدت معاها زي رؤية شرعيه كدا عشان نفهم بعض اكتر بغض النظر أن إحنا الإتنين أساسًا كنا حافظين بعض من غير ولا سؤال ولا كلام بس أنا كنت بتلكك بصراحه عشان أشوفها و اتكلم معاها وسألتنى ف نص الكلام أنا ليه اختفيت ٣شهور بعد الندوة وأني طالما بحبها ليه متقدمتش على طول قولتلها لأني عارف ان كان نفسها جوازها يبقى مميز و أن اللي يتقدملها يعملها بطريقة مختلفه وانا ملقتش أحسن من يوم تكريمك وكمان رأس السنه بحيث أن أبدأ سنه و حياه جديده في نفس اليوم معاكي وانتِ خدتي شهادة و جايزة على تفوقك وانا كسبتك انتِ وخدتك كجايزة على حبي ليكِ المهم وانا ماشي
حمزة: حنان ! بحبك
حنان: اممم...ء..أ... تسلم الله يكرم أصلك
حمزه:........
حنان: فى أي ساكت و بتبصلي كدا ليه
حمزة: ربنا يكرم اصلي؟؟
حنان بإحراج: مبعرفش أقول كلام حلو يلا يلا روح اتأخرت مامتك هتقلق عليك
"حمزة"
فضلنا مخطوبين شهر وخلال الشهر كله مسمعتش منها كلمة بحبك حتى وكانت ملتزمه جدا و خجولة و حاجه كدا ف منتهى الرقه بس لما كنت اجي اقول كلام حلو تغير الموضوع حسستنى أنها مجبورة عليا ولا حاجه بس ولو ملقتهاش بالساهل والله ما هسيبها لغيري
كتبنا الكتاب و وقتها مامتها قالتلها يلا يا نونا وصلي جوزك تحت و هو مروح خلاص افراج بقا حلالك دلوقتى
حنان بكسوف: إمم حاضر يا ماما
و احنا نازلين على السلم لقيت حاجه صغننه كدا ف ايدي أول مره حنان تمسك ايدي بس حقيقي حسيت بدفا و امان كبير جدا
روحت البيت بفتح الواتساب لقيت المسدچات دى
"أنا أها فاتنى قطر الجواز زي ما سمعت من كل قرايبي بس انا كنت مستنية طيارة حبك❤️
" انا شوفتك و حسيتك بروحي من قبل حتى ما اعرفك ولا اعرف انك موجود بجد❤️
" قلبي صام عن حب كل الرجالة و كنت منتظرة أكسر صيامي بيك انت مش بغيرك ❤️"
الكلام لمسني ولمس روحي هي دي حنان اللي مبتعرفش تقول كلام حلو؟ هى دي حنان الطفله اللي كانت بتتوتر من اقل حاجه؟ اكيد عشان كتبنا الكتاب، حنان بتعرف تقول كلام حلو حنان جواها الحلو كله بس كانت عيناه للي يستاهله عيناه في الحلال حقيقي ليه طعم تانى ربنا يقدرني و أقدر أكون قد ثقتك فيا و حبك ليا.
"حنان"
طول شهر الخطوبه كنت هموت و أقوله قد اي بحبه و قد أي كنت مستنياه قد أي حاولت أقنع كل الناس أني مش عاوزه غيرو أها مكنتش اعرفه ولا إتكلمنا بس أنا كنت عارفه أنه موجود أنا مكنتش عاوزه جوازه و السلام تبدأ بقراءة فاتحه في صالون و تنتهى بالإجابره على الاستمراريه بدافع الواجب وعشان خاطر العيال إستحملوا بعض، كنت عاوزه علاقة تبدأ بنظرة و روح بتتعلق بروح و تنتهى ب "بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم فى خير" علاقة أبدية عنوانها الحب و مبدأها البقاء لآخر نفس
الزوج أيًا كان بيسند بس الأول هيسند من باب الواجب لو تعبتي هيفديكي بفلوسه و ممكن يخدمك عشان خدمتيه طول فترة صحتك ف مجبر يردهالك، إنما التاني مش بس هيسندك دا هيشيلك و يوم ما تتعبي هيفديكي بروحه وحياته كلها لو لزم الأمر، و هيخدمك و هو فرحان لانه بدافع الحب و الخوف عليكي مش بدافع الواجب، حقيقي إحنا أعظم انتصارات بعض و بعد ما كانوا بيحفلوا عليا ف المناسبات عشان قطر الجواز فاتني بقوا يحسدونا على حبنا وكله نفسه"فى محطة الحب"
عقبالك، هنفرح بيكِ امتى، انتِ كبرتي ولازم تتجوزي بقا هو في حد في حياتك مستنياه؟، انتي مش ولد مينفعش تكوني من غير خطوبة لحد دلوقتي، ربنا يفك كربك و تلاقي شريك حياتك، يا بنتي إتخطبي قطر الجواز هيفوتك، بنتك أكيد حد عاملها عمل، دي زي القمر إزاي لحد دلوقتي متجوزتش، خدي رقم أم سيد المغربية لفك السحر و المهلبية و و و و جمل كتير بسمعها ف أى مناسبة أو تجمع عائلي بحضرة مش عارفة جابوا منين فكرة ان البنت لازم تتجوز فى سن من ١٨ لـ ٢٠ سنة! في قانون او حاجة دينية طيب بتقول كدا؟ و قطر الجواز دا مين إخترعه؟ و فين المحطة دي وانا أروح أعطل القطر عشان كل البنات تركب و ميفوتهاش، ولا الأعمال مين فاضي أصلا للهبل دا دلوقتي إحنا في عصر إللي بيزعل من حد بيعمل أكونت فِيك و يشتغله وخلصنا يا اختاااااه، وبعدين كرب اي اللي ربنا يفكه هو انا عليا دين هسده بنقوط الفرح ولا اي !!!
إختراعات شعبيه عن الجواز لا حصر لها حاجة كدا ف منتهى التخلف و السذاجة، وبعدين مش انا إللي أتجوز عشان حضرتك و حضرتها تقول إني الجامدة إللى خطفت عريس بدري أنا مش عاوزة اتجوز في الوقت المناسب - اللي عمله المجتمع بمزاجه و أقر بيه
- انا هتجوز الشخص المناسب و ساعتها الوقت هيكون مناسب غصب عن أي حد
"فضفضة"
تعالوا اعرفكم على نفسي أنا حنان عندي ٢٥ سنة دكتورة صيدلانية و واخده أكتر من شهادة تفوق من أكتر من ١٠ جامعات، ناجحة جدًا ف حياتي العملية و الدراسية بس مش ناجحه جوازيًا (ههههه كلمة جاية من كلمة جواز يعني ) من وجهة نظر المجتمع، كله شايف إني كبيرة و معدش ينفع أقعد أكتر من كدا و بلا بلا بلا بلا بصوا هو أنا أهاا معترضة على فكرة قطر الجواز و إن الجواز ليه وقت مناسب لو عدى خلاص راحت علينا وضد فكرة إن اتجوزي إللي يجيلك دلوقتى أصل الطلب عليكي هيقل بعد ال ٢٥ و كأني اوردر من موقع جوميا ولا حاجه …بس مع كل دا أنا مقتنعة إقتناع تام إن الحياة من غير شريك يشيلك وقت تعبك وحزنك صعبة جدًا، كلنا محتاجين يكون في حياتنا حد فاهمك ويكون كلك التاني -مش نصك- بس انا مستنية الحد إللي يستاهلني الشخص إللى أءمنه على نفسي وقلبي وحياتي كلها، الشخص إللي هشاركه من أول تيشرتاته إللي هسرقها ههه لحد روحي إللي هتتعلق بيه و هوهبها له، طيفه و ملامحه حوليا ملقتهوش في ولا واحد من اللي جالي بس أنا حاسة بروحه حاسه بحنيته مش عارفة هو مين؟
بس أول ما أشوفه هعرفه بحلم بيه و بشوفه في كل مكان أها ممكن تقولوا عليا هبلة أو اتجننت بس أنا متأكدة إن بعد صبري دا ربنا هيجبر بخاطري وفارس أحلامي هيخبط على بابي"
١٣سبتمبر ٢٠٢١
فى ندوة لمناقشة علاج جديد للسرطان أو على الأقل تقليل أعراضه و آلمها و المفروض هطلع أقول أبحاثي واللي وصلتله عنه بس انا بتوتر جدًا من التجمعات و بتلغبط مبعرفش اقول حرف لما بلاقي كله بيبصلي فـ ربنا يعدي اليوم دا على خير بقى
مقدمة الندوة: وبعد ما قدمنا كل التوقعات للعلاج دا و هل هينجح؟ ولا لا هنطلب من الأنسة حنان سليم تتفضل تعرض علينا اللي وصلتله
أنا سمعت أسمي قلبي اتقبض كأني رايحه أحارب أها مش أول ندوة بس دي أول مره يكون في الكمية دي و كمان ناس مهمه و تلفزيون و تصوير أنا كدا ف ذمة الله
حنان بصوت واضح بتكلم نفسها: أهدى يا نونا مفيش حاجة أنتِ بنت قوية و واثقة في نفسها ها شطورة روحي روحي قولي البحث أنتِ قدها
كله بيبصلها و منتظرها تبدأ البحث و بدأت فعلا كان باين عليها التوتر اوووي في نص العرض
حنان: و العلاج دا ذراته بتحاصر الـ....ء...أ..ـمـ....
أهلا روحنا ف داهية حنان نسيت الكلام و اتوترت معدتش فاكرة حاجة
صوت من بعيد: بتحاصر الورم و بتحجم انتشارة بحيث أن على الأقل لو مقدرناش نقضي على الورم و الخلايا الخبيثة دى....
حنان كملت معاه: نمنع الانتشار و بالتالى نقدر نعمل استئصال بأقل خساير......
"حنان"
أنا مش عارفة الصوت دا طمني إزاي و إداني ثقة كبيره جدًا من غير حتى ما اشوفه أنا سمعت الصوت اطمنت و لقيتني واثقة جدا من نفسي و افتكرت البحث كله و بدأت اقدم أنا و هو من غير حتى ما ابصله ولا أشوف هو مين دا اللي صوته زرع ف قلبي أمان الدنيا كله و اداني ثقة كبيره اوي كدا
خلصت الانترفيو و فجأه لقيت الكل مبهور بيا و بيسقفلي… العرض عجبهم جدًا و عدى على خير بفضل...... أى دا ثوانى مين اللى ساعدني في البرزنتيشن! دا انا حتى مشكرتهوش، الناس جت تسلم عليا و تتناقش معايا في البحث بس انا عيوني مكانتش بتدور غير عليه هو افتكرت وقتها المشهد اللي ف فيلم البحث عن نيمو لما دوري قالت ل مارلين "أنا لما بشوفك و ببصلك بحس بأمان مش عاوزه اخسر الإحساس دا متسبنيش"
أهو أنا كنت محتاجه اقوله أنا لما سمعت صوتك و حسيتك ف ضهرى حسيت بأمان متمشيش عاوزه اعرفك
بس للاسف أنا ولا عارفه شكله ولا اسمه حتى ، يلا خير مسير القدر يجمعنا تانى
حنان بتكلم نفسها: يوه يا نونا حتى الشكر مش نافعه فيه أهو شكله مشي من غير ما أشكره
نفس الصوت: لا متقوليش كدا أنا لسه موجوده ها إشكريني
"هو نفس الصوت اللي كله ثقه و جديه و في نفس الوقت كله دفا و حنيه، بسمع الصوت على قد ما بحس بثقه و أمان على قد ما بحس الصوت دا في كل خليه فيا رعشه خفيف و فقدان شعور بجسمى كله قلبي بينبض بسرعه جدا و بحس بشعور كأني بقع من مكان عالي وجع بسيط في قلبي مش لدرجة المرض بس حباه.
حنان لفت لمصدر الصوت اتصدمت و فضلت متنحه خمس دقايق كدا راح طرقع بصوابعه قدامها عشان تفوق
حمزة: هاا يا آنسة اشكريني مش كنتي بتدوري عليا هههه
حنان: أ أ أنت بجد؟!
حمزه: يعني اي بجد
حنان: لا لا مش قصدي كنت أقصد حضرتك اللي ساعدتني صح
حمزه: أيوا أنا
حنان: شكرًا جدًا بجد ب ب بس هو ازاي عرفت محتوى البحث بتاعي؟
حمزة: أنا منظم الندوة دي و المسؤول عن الأبحاث و الخطابات اللى هتتقال فيها فـ معايا كوبي من كل الأبحاث بتاعتكم
حنان: اي دا هو انتوا بتقرأوا كل العدد دا؟ ازااااي؟
حمزه: لا طبعا هههه
حنان: لغبطنى أمال اي ؟!
حمزه: قرأت بتاعك بس
حنان: اى دا انت تعرفني؟
حمزه:لا او يمكن اه مش عارف ع العموم أنا شوفتك و انتي متوترة وحسيت انك هتحتاجي مساعدتني فـقرأته
"كلامه بيطمني يا جماعه و بيدخل قلبي هههه اي الهبل اللي بقوله دا، دا لسه عارفني حالا "
حنان: اها تسلم بجد مش هنسهالك مكنتش هعرف اكمل لو مكنتش جنبي
حمزه: تتجوزيني!
حنان: أفندم؟
حمزة: تتجوزيني؟
حنان:أ أ أنت بتهزر صح؟ هو انت تعرفني!
حمزة: منا قولتلك اه او يمكن لا مش عارف بصي هو انتي هتصدقيني لو قولتلك الحقيقه صح؟
حنان لنفسها بصوت واطي: معقول هو كمان؟ حقا لو اللي بفكر فيه صح؟!
حمزة: اتكلم بصوت عالى ها قولتى اي؟ هتسمعيني؟
حنان: أها إتكلم وأنا برضو بصراحه عاوزه أقول حاجه
حمزة: نقعد ف كافيه بدل الزحمة و الدوشة دي ؟!
حنان: لا معلش مينفعش مبخرجش مع رجاله و كدا
حمزة: خايفه مني ؟!
كان نفسي أقوله إن حقيقي عمرى ما أطمنت قد ما كنت مطمنه و حاسه بالأمان معاه بس جاهدت نفسي و اكتفيت ب "لا والله مش كدا بس أنا مقولتش لحد في البيت و لو كلمتهم دلوقتي مش هيوافقوا و مينفعش اجي معاك من غير ما اقولهم"
حمزة: لا خلاص هتكلم هنا مش عارف هتصدقي ولا اي بس حنان انا شوفتك قبل كدا كتير جدا بس بروحي و حسيت بيكي و كنتي ديمًا ف احلامي أنا لما شوفتك استغربت، انتى بجد!!
حنان: أنا برضو على فكرة! أنا......
سكتت شويه وحست أنه لا مينفعش تتكلم حرام تقوله اللي في قلبها و هما مفيش بينهم اي حاجه لسه
حمزة: انتى اي قولي
حنان: أنا هستأذن دلوقتي سلام
حنان سابته ومشيت مراحش من بالها دقيقه هو ازاي كدا؟ ازاي تحلم بحد و تشوفه و تحس بيه و تفتكر أنه موجود في خيالك؟ بس و يطلع حقيقه، حتى هو حلم بيا، أنا مش عارفه استوعب اللي حصل ولا فاهمه حاجه بس اللي اعرفه اني حقيقي محتاجاه اوووى محتاجه وجوده محتاجه اسمع الدفا و الحنيه و حتى الثقه اللى ف صوته، بس مفيش بإيدى حاجه احنا اصلا معدناش هنتقابل تانى عدى اكتر من ٣ شهور و لا سمعت عنه ولا اتقابلنا، لسه طيفه في قلبي وحاسه بيه، بس للاسف شكله نساني اصلا، بس ازاى قالي تتجوزيني و من بعد ما مشيت مفكرش حتى يتواصل معايا تاني
١٣ ديسمبر ٢٠٢١
مامت حنان: حناااااان يا بنتى يلا اتأخرتي ع الحفله
حنان: يووووه يا ماما خلصت أهو بلبس اعمل اي
أميرة "أخت حنان" : أما ادخل أشوفها عشان شكلها هتودينا في داهيه و هتروح بالإسدال
أميرة دخلت الاوضه و بتتكلم بتلقائية: ها يا نونا لبستى إ......
حنان: اى ف اى تنحتى ليه🙂
أميرة: بصى هو الفستان جامد و كل حاجه و لفة الطرحه جامده و شكلك ملاك اوي بس دي حفله يا حنان مش رايحه إمتحان الفاينال فين الميكب فين الإكسسوارات فين الجمدان
حنان: لا لا أنا كدا فل اوي
أميرة: ماما قولى لأحمد يستنى نص ساعة هحط التاتش بتاعي و جايين عشان يوصلنا
مامت حنان:حاضر بس يلا عشان نلحق الحفله من أولها عشان تكريم حنان
أميرة فتحت كل انوار الاوضه و خرجت كل الميكب و الإكسسوارات بتاعتها من شنطتها كأنها بتعمل عملية ولا رايحه تحرر فلسطين😂.
خلصت وبعدت عن حنان بصتلها من فوق لتحت تشوف لو ناقص حاجه: إممم حطي الدبوس الورده اللى بيلمع دا هيكسر هدوء الفستان شويه و في نفس الوقت شيك
حنان: انتى عملتى فيا اي والله خايفه ابص ف المرايه منك لله
اميره: شششش تعالى احطهولك، بس كدا خلصنا يلا شوفي القمر بقا
حنان شافت نفسها في المراية و مكانتش مصدقه نفسها أي الجمال دا بجد؟! هو اي نعم كان ميكب خفيف هو ظهر ملامحها بس لكن حقيقي كان جميله جدا، لما خرجت العيله كلها علقت على جمالها ، يمكن لأن كل حياتها كانت شغل و ابحاث و دى أول مره تحط ميكب و تلبس فستان سهره اي نعم كان هادى بس تاتش إميره وداه لحته تانيه.
بابا حنان: يلا يا حنان هنتأخر، بس اي الجمال دا
حنان: اي دا أنت جاي معانا؟!
بابا حنان: مش عاوزانى اجي ولا اي؟!
حنان: لا لا مش عاوزاك اي، دا أنا بتحايل عليك بقالي أكتر من شهر من يوم ما جالي دعوة التكريم، بس مستغربه غيرت رأيك في يوم يعني؟ هههه
بابا حنان: اممم أنا عندي كام نونا يعنى وكمان جالي مكالمه مهمه الصبح ف قولت ضرورى اجي معاكي لازم اشوف قمري اللى مشرفني و هو بيتكرم في حفله كبيرة زي دي
مامت حنان: ما خلاص هتفضلوا تحبوا ف بعض ومش هنلحق الحفلة
بابا حنان و هو بيغمزلها: غيرانه من بنتك هههه
حنان: طب يلا يلا وانتوا عيله عسل كدا هههه
********في الحفله********
في نص الحفلة طلع مقدم الحفله يقول بما إن النهارده أخر يوم في السنه و كمان كام دقيقه هنبدأ سنه جديده فـ هنحتفل برأس السنه سوا و في جيفتات للمعزومين
حنان بصوت واطي: اى دا؟! دا هو
اميره: مين دا و هو مين ؟
حنان: فارس أحلامـ.... قصدى واحد كان معايا ف ندوة من ٣شهور كدا وساعدني في البرزنتيشن
أميرة بغمزة: امممم ااااه قولتلي هههه
حنان:يلا يا بت من هنا
*******الساعه 11:59*******
حمزة: السنه دي حقيقي من اجمل السنين اللي عدت عليا هشاركم بعد شوية أهم حدث في حياتي ادعولي يتحقق و يمشي زى ما خططت
المهم كل الناس اللى اتكرمت تطلع تبدأ معانا السنه الجديده
3
2
1
الناس استعدت عشان تقول happy new year
بس حمزة خالف التوقعات
وراح نزل على ركبته قدام حنان و طلع خاتم وقال ف المايك:
حنان سليم تتجوزيني؟
حبيت أبدأ السنه الجديده بيكي و تكوني بداية لحياتي الحقيقيه، أنا عارف أننا متكلمناش غير مره واحده بس انا روحي متعلقه بيكي والله من قبل ما اشوفك حتى و كنت بتكلم معاكي و بسمعك و بحس بيكي
حنان اتوترت جدا و معرفتش ترد، حمزة فهم إن هي عاوزه تاخد رأي باباها الاول ف قفل المايك و قالها : على فكرة أنا كلمت باباكى و وافق دلوقتى القرار قرارك انتِ وبس
حنان بصت لـ باباها ف هز راسه بالموافقه، فـ حنان مدت إيدها كتعبير عن الموافقه وأنه يلبسها الدبله
حمزة فرح اووي أها اول مره نتقابل كانت من ٣شهور بس إحنا حبنا بدأ من ٥ سنين او اكتر بدأنا نحس و نحلم ببعض وحتى اوقات كنا بنتكلم مع بعض يمكن دا اللي بيقولوا عليه تخاطر
روحت معاهم البيت يومها و قعدت معاها زي رؤية شرعيه كدا عشان نفهم بعض اكتر بغض النظر أن إحنا الإتنين أساسًا كنا حافظين بعض من غير ولا سؤال ولا كلام بس أنا كنت بتلكك بصراحه عشان أشوفها و اتكلم معاها وسألتنى ف نص الكلام أنا ليه اختفيت ٣شهور بعد الندوة وأني طالما بحبها ليه متقدمتش على طول قولتلها لأني عارف ان كان نفسها جوازها يبقى مميز و أن اللي يتقدملها يعملها بطريقة مختلفه وانا ملقتش أحسن من يوم تكريمك وكمان رأس السنه بحيث أن أبدأ سنه و حياه جديده في نفس اليوم معاكي وانتِ خدتي شهادة و جايزة على تفوقك وانا كسبتك انتِ وخدتك كجايزة على حبي ليكِ المهم وانا ماشي
حمزة: حنان ! بحبك
حنان: اممم...ء..أ... تسلم الله يكرم أصلك
حمزه:........
حنان: فى أي ساكت و بتبصلي كدا ليه
حمزة: ربنا يكرم اصلي؟؟
حنان بإحراج: مبعرفش أقول كلام حلو يلا يلا روح اتأخرت مامتك هتقلق عليك
"حمزة"
فضلنا مخطوبين شهر وخلال الشهر كله مسمعتش منها كلمة بحبك حتى وكانت ملتزمه جدا و خجولة و حاجه كدا ف منتهى الرقه بس لما كنت اجي اقول كلام حلو تغير الموضوع حسستنى أنها مجبورة عليا ولا حاجه بس ولو ملقتهاش بالساهل والله ما هسيبها لغيري
كتبنا الكتاب و وقتها مامتها قالتلها يلا يا نونا وصلي جوزك تحت و هو مروح خلاص افراج بقا حلالك دلوقتى
حنان بكسوف: إمم حاضر يا ماما
و احنا نازلين على السلم لقيت حاجه صغننه كدا ف ايدي أول مره حنان تمسك ايدي بس حقيقي حسيت بدفا و امان كبير جدا
روحت البيت بفتح الواتساب لقيت المسدچات دى
"أنا أها فاتنى قطر الجواز زي ما سمعت من كل قرايبي بس انا كنت مستنية طيارة حبك❤️
" انا شوفتك و حسيتك بروحي من قبل حتى ما اعرفك ولا اعرف انك موجود بجد❤️
" قلبي صام عن حب كل الرجالة و كنت منتظرة أكسر صيامي بيك انت مش بغيرك ❤️"
الكلام لمسني ولمس روحي هي دي حنان اللي مبتعرفش تقول كلام حلو؟ هى دي حنان الطفله اللي كانت بتتوتر من اقل حاجه؟ اكيد عشان كتبنا الكتاب، حنان بتعرف تقول كلام حلو حنان جواها الحلو كله بس كانت عيناه للي يستاهله عيناه في الحلال حقيقي ليه طعم تانى ربنا يقدرني و أقدر أكون قد ثقتك فيا و حبك ليا.
"حنان"
طول شهر الخطوبه كنت هموت و أقوله قد اي بحبه و قد أي كنت مستنياه قد أي حاولت أقنع كل الناس أني مش عاوزه غيرو أها مكنتش اعرفه ولا إتكلمنا بس أنا كنت عارفه أنه موجود أنا مكنتش عاوزه جوازه و السلام تبدأ بقراءة فاتحه في صالون و تنتهى بالإجابره على الاستمراريه بدافع الواجب وعشان خاطر العيال إستحملوا بعض، كنت عاوزه علاقة تبدأ بنظرة و روح بتتعلق بروح و تنتهى ب "بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم فى خير" علاقة أبدية عنوانها الحب و مبدأها البقاء لآخر نفس
الزوج أيًا كان بيسند بس الأول هيسند من باب الواجب لو تعبتي هيفديكي بفلوسه و ممكن يخدمك عشان خدمتيه طول فترة صحتك ف مجبر يردهالك، إنما التاني مش بس هيسندك دا هيشيلك و يوم ما تتعبي هيفديكي بروحه وحياته كلها لو لزم الأمر، و هيخدمك و هو فرحان لانه بدافع الحب و الخوف عليكي مش بدافع الواجب، حقيقي إحنا أعظم انتصارات بعض و بعد ما كانوا بيحفلوا عليا ف المناسبات عشان قطر الجواز فاتني بقوا يحسدونا على حبنا وكله نفسه ف جواز زي جوازتي منا خدت توأم روحي واحد بيخاف عليا من الهوا لو تعبت مبيسبنيش دقيقة، أنا مش بحبه أنا روحي فيه.
بقلمي:
إيمان مهنىٰ إبراهيم ف جواز زي جوازتي منا خدت توأم روحي واحد بيخاف عليا من الهوا لو تعبت مبيسبنيش دقيقة، أنا مش بحبه أنا روحي فيه.
بقلمي:
إيمان مهنىٰ إبراهيم