كتاباتك ضعيفة؟

 
(هدوء يملئ غرفتي لا اسمع سوى ضجيج افكاري المزدحمه في رأسي كل منها يريد الخروج اولًا حاولت أن اصطفي ما هو افضلهم لإخرجه اولًا لكن لم اجد منهم ما اريده من افكاري

فكل فكرة تحمل الآف من المعآناة والبؤس القاتل، منها من يحمل الآم الماضي المرير واخطاء لا يمكن اصلاحها
ومنها من يحمل هموم الحاضر التعيس الذي احياه و منها من يحمل الخوف من المستقبل الذي لا ارى له نورًا ولا حتى بصيص من الأمل يجعلني احيا من اجله وبينما اتنقل في رأسي على شيئا استطيع الهرب به من كل هذه الافكار التعيسه فإذا بي اجد حلين فقط يخلصاني من كل هذا و هما اما ان يرحمني الله من هذه الحياه و يرفع روحي اليه و اما ان اتخلص انا منها بنفسي و كلا الخيارين مستحيلين فالاولى لايمكن ان تحدث اذا لم ينتهي عمري كما قدره الله لي من قبل ولادتي و الخيار الثاني هو مثل الاول الا انه يزيد بأني سأخسر آخرتي مع دنيتي و ها انا ذا احاول النوم للهرب من ذلك الواقع الاليم لأبحر في محيطات عالمي الخيالي المطلي بطلاء السعاده المؤقته
ثم بعدها اعود لذاك الواقع الاحمق الذي فرض علينا و ما اخترنا منه شيئا)

(النص دا كتبته في شهر يوليو 2019 كان أول حاجة أكتبها وأنزلها بشكل فعلي، أنا بس حبيت أنزل أول كتاباتي هنا، للناس اللي شايفة إني بكتب حلو وكلام كتير بصراحة أنا حبيته وشاكر ليكم جدًا عليه، الفكرة بس عاوز أقولك إن محدش أتولد في مستوى العقاد كلنا بنبدأ خطوة خطوة، وكمان كان في نص سيء حرفيًا بمعنى الكلمة، نص عامية على فصحى وكلام عجيب في النص كدا أنا شخصيًا لحد الآن مش فاهمة..

اللي حابب أقوله: لو إنت من الناس اللي دايمًا شايف كتاباتك ضعيفة ومستواك أقل من اللي حواليك وبتاع، أنا كنت حرفيًا بهبد، سيبك من اللي فوق دا دا مستوى متقدم جنب بدايتي، بس دا اللي نشرته على آخر صفحة عملتها قبل ما اللي قبلها تتقفل.. غالبًا الناس متحملوش الهبد فقفلوها😂😂

أنا لو كنت وقفت عنده، وقعدت أجلد في نفسي، مكنتش وصلت للي أنا فيه دلوقت.. مكنتش كتبت رواية مثقف في صراع نفسي اللي فيها 130 موضوع علمي وتاريخي بالكامل..

مكنتش كتبت رواية المسخ ذو الوجه البريء، اللي بفضل الله أذهلت ناس تقيلة أوي في القراءة
مكنتش كتبت رواية حرب باندورا، اللي عجبت صاحب الدار شخصيًا واتبناها على حساب الدار، وكمان تبنى أعمالي القادمة إنه هينشرهالي على حساب الدار (طبعًا هو محتكرنيش بشكل قانوني، اللي هو لابد أنشر معاه ولمدة 10 سنين و 5 سنين والكلام دا)

محدش أتولد بيكتب..

محدش أتولد مبدع، إحنا بنتولد عندنا لمسة إبداع لكن بنميها، خليك حافظ وفاكر الكلام دا كويس.. طبعًا أنا ذكرتلك الرواية ومذكرتلكش القصص القصيرة والإسكريبتات ونصوص الفصحى اللي كاتبها، حتى إني مبنزلش أي نصوص جديدة حاليًا على الصفحة لأني بدأت أدخلها في الروايات بحيث تتوثق.

#الكاتب_الرمادي

الكاتب الرمادي

إن لم ترى نفسك في عيون الآخرين فأعلم أنك لم ترى نفسك مطلقًا وأن عقلك يخدعك عن ما تعرفه عنك لا محالة.. فلم نخلق لنرى ما بداخلنا بل لننظر داخل الآخرين..

إرسال تعليق

أحدث أقدم